سرویس DDNS یا Dynamic DNS

س

ابتدا لازم است بدانید DNS مخفف Domain Name Service می باشد و تفاوت زیادی با DDNS ندارد ! اگر قرار باشید به زبان آن را بیان کنیم ، زمانی که شما وارد یک وب سایت می شوید ، به کمک سرویس DNS نام دامنه به آیپی تبدیل می شود و در نهایت به سرور یا هاست شخص مربوطه متصل می شود و شما می توانید محتوای آن وب سایت را ببینید.این کار به این دلیل انجام می شود که هم حفظ کردن آیپی کار سختی می باشد و همچنین هر وب سایت دارای هویت می باشد(این کار توسط DNS Server انجام می شود).

DDNS چیست و چه کاربردی دارد ؟

درواقع DDNS مخفف Dynamic DNS می باشد یا همان Dynamic Domain Name Service ولی یک تفاوت عمده با DNS دارد.

خیلی مواقع شما نیاز به داشتن آیپی ثابت یا همان IP Static دارید ولی به هردلیل یا قادر به داشتن آن نیستید یا ISP شما آن را ارائه نمی دهد ، در اینجا DDNS به شما کمک می کند ! اما چگونه ؟

لازم است بدانید DDNS همان DNS است ولی با یک تفاوت بهتر و کاربردی تر ، همانطور که در بالا توضیح داده شد ، هر دامنه به یک آیپی متصل شده است و این آیپی ثابت است ، حال اگر شما سرویس یا سروری داشته باشید که به اینترنت شما متصل شده باشد و آیپی شما تغییر کند ، چه اتفاقی رخ خواهد داد ؟

دقیقا مشکل همین است ! مجبورید به صورت دستی مرتبا آیپی دامنه ی خودرا تغییر دهید ! اما DDNS بسیار کاربردی و خودکار عمل می کند ، درواقع با تغییر آیپی اینترنت شما ، آیپی دامنه یا DNS شما به صورت خودکار تغییر خواهد کرد و دیگر نیاز نیست به صورت دستی این عمل را انجام دهید و قطعا سرویس یا سرور شما به خاطر این موضوع دچار مشکل خواهد شد.

موارد استفاده DDNS

با استفاده از سرویس DDNS شما قادر خواهید بود از دوربین های مدار بسته تحت شبکه استفاده کنید یا حتی ممکن است یک سرویس را درون شرکت یا منزل خود راه اندازی کنید که نیاز به آیپی ثابت داشته باشد ولی با DDNS مشکل شما کاملا برطرف خواهد شد.

به طور خلاصه دوربین مداربسته به اینترنت دفتر/منزل و … متصل شده است که شما باید به آیپی آنجا متصل شوید و درصورتی که اینترنت شما قطع و وصل شود یا به هر دلیل آیپی شما تغییر کند دیگر از بیرون دسترسی نخواهید داشت. خیلی از سرور ها نیز درون شرکت نصب و راه اندازی شده اند که دقیقا با استفاده از DDNS استفاده می کنند.

هزینه های DDNS

خیلی از وب سایت ها هستند این سرویس را ارائه می کنند ولی کاملا رایگان نیستند ، به طور مثال یا محدودیت تعداد برای شما ایجاد می کنند یا اینکه زمان مشخصی را برای استفاده از سرویس مذکور قرار میدهند که درواقع این سرویس به صورت دمو به شما ارائه شده تا شما پس از بررسی هزینه ی آن را پرداخت کنید.

شاید به زودی ما نیز یکی از آن سرویس دهنده ها باشیم !

wikipedia

افزودن دیدگاه

آخرین نظرات