وب 3.0 و تعاریف آن در فضای اینترنت

و

وب 3.0 یا همان اینترنت نسل 3 به نوعی سمت غیر متمرکز شدن حرکت کرده است و از بلاک چین یا همان Blockchain استفاده خواهد کرد؛ ولی جهت درک بهتر لازم است ابتدا با وب 1 و وب 2 نیز آشنا شده باشید.

خلاصه ای از وب 1.0

از سال 1989 وب توسط آقای “تیم برنرز لی” ایجاد شد که باعث رخ دادن جنبش و اتفاقات عظیمی شد. قبل از آن تمام دیتا ها معمولا بر روی کاغذ دخیره می شد ولی آن زمان شرکت ها شروع به تلاش برای تبدیل دیتای خود به دیتای الکترونیک کردند.

نتیجه این تلاش ، چیزیست که امروزه ما به آن دسترسی داریم و خیلی از افراد برای تعریف آن از جمله زیر استفاده می کنند :

چیزی که در اینترنت نیست، وجود ندارد

خلاصه ای از وب 2.0

پس از وب 1.0 که اطلاعات ذخیره سازی می شدند و از جایی به بعد با انبوهی از اطلاعات روبرو می شدند ، که مدیریت آن کار دشواری محسوب می شد و خود یک مشکل بزرگ محسوب می شد ، کم کم “نرم افزاری مبتی بر وب” برای حل این مشکل معرفی شد.

هم اکنون روزانه وب سایت های زیادی اخباری را منتشر می کنند و در دیگر موضوعات وب سایت های دیگری هستند که محتوا سمت کاربر منتشر می شود مثل شبکه های اجتماعی؛ درواقع وب 2.0 باعث شد تا تعامل بین داده ، محتوا و کاربر ایجاد کند و شاید بتوان برای وب 2.0 این را بهترین مثال در نظر گرفت.

تفاوت ساده بین وب 1.0 و 2.0

در وب 1.0 اطلاعات توسط اشخاصی خاص وارد و ذخیره سازی می شد ولی دسترسی دیداری برای افراد و تعامل با آن وجود نداشت ولی در وب 2.0 چیزی که هم اکنون با آن سرو کار دارید ایجاد شد ، مثل همین وب سایت ، درواقع شما می توانید محتوا را مطالعه کنید و همچنین آن را بازنشر کنید یا حتی با دیگران تعامل داشته باشید که نمونه ی آن شبکه های اجتماعی می باشد ولی در هر دو صورت داده ها در جایی مشخص ذخیره و کنترل می شود.

تعریف ساده از وب 3.0

این نسخه از وب فعلا در حال متولد شدن است و شاید اطلاعاتی که از آن خیلی اندک باشد ولی قطعا تحولی بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

درواقع در وب 3.0 قرار هست به سمت هوشمند شدن وب حرکت کنیم ، هرچند هم اکنون هم این هوشمندی وجود دارد ولی چیزی بزرگتر در انتظار وب می باشد.

این هوشمندی قرار هست نیاز کاربران را بیشتر درک کند و کاربر را با سرعت بیشتری به هدف خود نزدیک کند (به عنوان مثال می توانید این مثال را در جستجو ها در نظر بگیرید)

در وب 3.0 داده ها بر خلاف وب 2.0 به صورت غیر متمرکز ذخیره سازی می شوند ! اگر معنای آن را نمی دانید بهتر است به خواندن ادامه دهید.

غیر متمرکز شدن اطلاعات و داده ها در وب 3.0

وب 3.0 این امکان فراهم می کند تا شما مالک اول و آخر اطلاعات و داده های خودتان باشید !

  • بدون نیاز به نهاد مرکزی جهت کنترل ! درواقع با حذف نهاد کنترل داده ها دیگر امکان حذف ، سانسور اطلاعات وجود نخواهد داشت.
  • حفظ اطلاعات کاربران توسط خودشان : به دلیل رمزنگاری اطلاعات دیگر امکان استفاده از اطلاعات کاربران به عنوان تبلیغات توسط نهاد های تبلیغاتی وجود ندارد و شخص مالک داده های خود می باشد و تصمیم می گیرد با اطلاعات خود چگونه برخورد کند.
  • اجرا شدن تمام برنامه در هر نوع سیستم عاملی
  • رفع نیاز کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن
  • اهش هک و سرقت اطلاعات کاربران

وب 3 و بلاک چین

برخی از افراد به اشتباه بلاک چین را تنها پلتفرمی برای انتقال پول و ارزهای دیجیتال می‌دانند و از دیگر کاربردهای آن بدون اطلاع هستند. در حالی که Blockchain، یکی از تکنولوژی‌های موجود برای راه اندازی وب غیرمتمرکز است. تکنولوژی بلاک چین به دلیل توان ذخیره سازی زمان و چیستی تراکنش، بهترین گزینه‌ی پیش‌رو برای تبادل اطلاعات در سیستم‌های همتا به همتا است. قوانینی که مدیریت خدمات غیرمتمرکز را بر عهده دارند، در یک پروتکل متن باز تعریف می‌شوند. کاربران برای برقراری تعامل با این پروتکل‌ها می‌توانند از نرم افزار انتخابی خودشان با ویژگی‌های متفاوت استفاده کنند.

بلک چین
نگهداری داده ها در بلاک های مختلف در بلاک چین

وب گردی در وب 3.0

اگرچه برای وب گردی در وب نسل سوم روش‌های بسیار زیادی وجود دارد، اما ما در ادامه به دو روش نسبتا رایج اشاره می‌کنیم: متامسک (MetaMask) یکی از راهکارهای خوب برای وب گردی در اینترنت نسل 3 است. متامسک یک افزونه بسیار کاربردی برای مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس است. این افزونه به کاربر اجازه می‌دهد تا به کیف پول خود متصل شده و قابلیت‌های جدیدی را به مرورگر خود اضافه کنند.

یکی دیگر از راه‌های وب گردی در Web 3.0، استفاده از مرورگر بریو – Brave است. این Browser، جدیدترین پروژه برندان آیک، موسس موزیلا و فایرفاکس است. این مرورگر در حالت پیش فرض با مسدود کردن تمام تبلیغات و شناساگرها، توانسته به یکی از سریع‌ترین بروزرها تبدیل شود. مرورگر بریو با ارز دیجیتال توکن بت – BAT، یا همان بیسیک اتنشن توکن – Basic Attention Token، کار می‌کند.

شما از وب سه چه می دانید ؟

افزودن دیدگاه

آخرین نظرات